Najmä v tomto období, keď je vonku pekné počasie, mnohí oprášia svoj bicykel a vyrazia na cesty. Pred tým by si však mali uvedomiť, že pri jazde na bicykli treba dodržiavať určité pravidlá. Nielen preto, aby sa vyhli pokute, ale najmä z hľadiska bezpečnosti, aby sa výlet na bicykli neskončil tragicky.
Už od roku 1998 je 3. jún európskym dňom bicyklov. História bicykla ako dopravného prostriedku sa začala písať na konci 18. storočia. Všetky ďalšie inovácie v priebehu histórie prispeli k tomu, že sa bicykel stal jedným z najpoužívanejších a najobľúbenejších súkromných dopravných prostriedkov. Bicykel nám už vyše sto rokov slúži nielen ako dopravný prostriedok, ale aj ako obľúbená športová pomôcka. Najmä v tomto období, keď je vonku pekné počasie, mnohí oprášia svoj bicykel a vyrazia na cesty. Pred tým by si však mali uvedomiť, že pri jazde na bicykli treba dodržiavať určité pravidlá. Nielen preto, aby sa vyhli pokute, ale najmä z hľadiska bezpečnosti, aby sa výlet na bicykli neskončil tragicky. Na bicykli sa jazdí predovšetkým po cestičke pre cyklistov. Môžu ju použiť aj korčuliari a lyžiari, ale tak, aby neohrozili cyklistov. Kde takáto cestička nie je, jazdí sa pri pravom okraji vozovky a jednotlivo za sebou. Neprípustné je jazdiť bez držania riadidiel, držať sa iného vozidla, viesť druhý bicykel, ručný vozík, zviera a predmety, ktoré ohrozia cyklistu a ostatných účastníkov cestnej premávky. Cez cestu a po priechode pre chodcov môže cyklista prejsť len ak zosadne z bicykla, vtedy sa stáva chodcom. Za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista na sebe reflexné prvky, alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev. Mimo obce musí mať cyklista ochrannú prilbu a dieťa do 15 rokov aj v obci. Ak je na bicykli sedadlo na prepravu dieťaťa (musí mať pevné podpery na nohy), iba osoba staršia ako 15 rokov môže takto viezť osobu mladšiu ako 10 rokov. Aby cyklistická prilba plnila svoju funkciu, musí byť správne pripevnená. Musí mať zodpovedajúcu veľkosť a upevnená tak, aby sedela na temene hlavy, vodorovne s úrovňou očí. Prilba nesmie byť posunutá ani do čela a ani do tyla, aby chránila hlavu čo najlepšie.
Tak ako vozidlá musia mať povinnú výbavu, tak aj bicykel musí spĺňať určité podmienky, aby mohli cyklisti bezpečne vyraziť na cesty. Základným pravidlom je síce vidieť, a byť videný, ale je tu aj niekoľko ďalších rád pre bezpečnú jazdu bicyklom. Bicykel musí byť vybavený dvoma na sebe nezávislými účinnými brzdami, konce rúrok riadidiel musia byť ukončené napríklad zátkami alebo rukoväťou. Vzadu musí byť červené odrazové sklo svietiace dozadu. Môže byť nahradené odrazovými materiálmi na odeve alebo obuvi cyklistu. Reflexné pásy sa používajú na ľavej ruke a nohe. Reflexné prvky zvyšujú viditeľnosť v šere, v tme odrážajú svetlo späť k reflektorom auta až na vzdialenosť 200 metrov. Umožňujú vodičovi auta včas zareagovať a zabrániť nehode. Nad predným kolesom musí byť biele odrazové sklo. Odrazové sklá oranžovej farby musia byť na oboch stranách pedálov a na lúčoch kolies. Počas jazdy za zníženej viditeľnosti je dôležité riadne osvetlenie. Vpredu biele svetlo, prípadne biele prerušované svetlo do vzdialenosti 20 metrov. Vzadu červené svetlo, alebo aj prerušované, môže byť kombinované so zadným červeným odrazovým sklom. Kapacita svietivosti najmenej 1,5 hodiny bez prerušenia. Bicykel môže byť vybavený aj blatníkmi prekrývajúci celú šírku pneumatiky, krytom reťaze, pomocným sedadlom na prepravu dieťaťa a nosičom batožiny.
Ak rodičia berú dieťa na výlet bicyklom, dieťa treba mať vždy pred sebou, na očiach, aby mohli jeho jazdu ovplyvniť prípadným upozornením. Treba dbať na to, aby jeho zdravie bolo dostatočne chránené - prilbou, chráničmi na končatiny, reflexnými prvkami na odeve.
Podľa zákona hrozí pokuta vo výške 30 eur cyklistom, ktorí na sebe nemajú za zníženej viditeľnosti reflexné prvky alebo odev. Za jazdu mimo obce bez ochrannej prilby hrozí pokuta 10 eur. Pokuta 60 eur hrozí cyklistom ak ohrozujú iných účastníkov najmä vedením druhého bicykla za jazdy, ručného vozíka alebo psa a iných predmetov, ktoré by sťažovali vedenie bicykla. Oveľa vyššie sankcie však hrozia cyklistom, ak jazdia pod vplyvom alkoholu.
Cyklisti zabúdajú na to, že aj oni sú účastníkmi cestnej premávky a nemôžu jazdiť na bicykli pod vplyvom alkoholu. V minulom roku zavinili cyklisti celkovo 404 dopravných nehôd, pod vplyvom alkoholu bolo 92 osôb, stratu na životoch sme zaznamenali v 10 prípadoch. Od začiatku tohto roka do konca apríla zavinili cyklisti 59 nehôd, pod vplyvom alkoholu bolo 12 cyklistov, nehodu neprežili dvaja. Rôznymi preventívnymi akciami upozorňujeme nielen cyklistov, ale aj chodcov na to, aké je nebezpečné pohybovať sa na ceste bez označenia a nesprávnym spôsobom.
TLAČOVÁ SPRÁVA - PREZÍDIUM POLICAJNÉHO ZBORU
Ilustračné foto: DEM
Zverejnené: 08.06.2011
06.11.2018- MICHALOVCE: Motocyklista sa pri zrážke s autom vážne zranil
13.09.2016- TRAGICKÁ NEHODA: Dvaja mŕtvi. Zahynul motorkár a spolujazdec