Za osem mesiacov tohto roka (1.1.-31.8.2011) polícia eviduje 9.843 dopravných nehôd, o 4.225 menej ako v rovnakom období minulého roka.
Zníženie počtu dopravných nehôd je jedným z hlavných cieľov Policajného zboru Slovenskej republiky. Za úspešne klesajúcim štatistickým ukazovateľom sú okrem nového hodnotiaceho systému policajtov, teda osobnej zodpovednosti dopravného policajta za v službe zverený úsek, aj ďalšie aktivity, ktoré Policajný zbor od začiatku roka pre verejnosť na cestách zabezpečuje. Nie sú to len dopravno-bezpečnostné akcie, ale aj informácie odporúčacieho, upozorňujúceho a preventívneho charakteru. Už viac ako rok je cieľom polície zníženie nehodovosti a úmrtnosti na cestách, nie vyberanie pokút.
Denne verejnosť informujeme o dopravných hliadkach na celom území Slovenska, vopred upozorňujeme o plánovaných a prebiehajúcich dopravno-bezpečnostných akciách. Nezabúdame na včasné publikovanie obmedzení a výnimiek, a to nie len pre vodičov nákladnej dopravy. Na webovej stránke nájdu občania prehľad nehodových úsekov (http://www.minv.sk/?nehodove_useky_SR), ktorý pravidelne aktualizujeme, ako aj informácie o prejazdnosti mostov z pohľadu ich zaťažiteľnosti a nedostatkov na nich (http://www.minv.sk/?Najcastejsie_otazky). Preventívnymi radami, upozorneniami a odporučeniami sa polícia obracia aj na ostatných účastníkov cestnej premávky – chodcov (http://www.minv.sk/?tlacove-spravy-2&sprava=policia-upozornuje-chodcov-a-korculiarov-na-zvysenu-opatrnost), cyklistov (http://www.minv.sk/?tlacove-spravy-2&sprava=policajne-preventivne-rady-cyklistom) a motocyklistov (http://www.minv.sk/?tlacove-spravy-2&sprava=takmer-10-mrtvych-na-cestach-su-motorkari). Znižovanie dopravných nehôd a ich následkov nie je záležitosť len polície, je to záležitosť celej spoločnosti. Polícia sa práve poskytovaním preventívnych informácií snaží občanov vtiahnuť do úsilia bezpečných ciest bez nehôd.
Zákonné povinnosti vodičov motorových vozidiel
Najčastejšími príčinami, v dôsledku ktorých dochádza k dopravným nehodám, je na prvom mieste porušenie povinností vodiča. Za osem mesiacov tohto roka polícia zistila ich následkom 3.340 nehôd, kým v rovnakom období v minulom roku ich bolo 4.643. Aby sme vodičom pomohli a nasledovnými radami ich ochránili pred kolíznou situáciou, či dopravnou nehodou, prinášame prehľad základných povinností vodiča.
Vodič je povinný použiť na jazdu len vozidlo, ktoré možno prevádzkovať v cestnej premávke. Nesmie zabudnúť na platné doklady predpísané na vedenie vozidla. Samozrejmosťou by malo byť, že sa bude vodič plne venovať vedeniu vozidla a sledovať situáciu v cestnej premávke. Pred jazdou a počas jazdy sa nesmú nachádzať vo výhľadovom poli predmety, ktoré by odvádzali vodičovu pozornosť od bezpečného vedenia vozidla. Musí brať ohľad na vozidlá označené osobitným označením a vozidlá s označením autoškoly.
Na vzniku kolíznych situácií majú podiel aj chodci a cyklisti. Vodič preto musí dbať na zvýšenú opatrnosť voči nim, najmä deťom, osobám so zdravotným postihnutím. Osobitne voči osobám, ktoré používajú bielu palicu a starým osobám. Ak chodec vstúpil na vozovku a prechádza cez priechod pre chodcov, vodič mu musí dať prednosť a nesmie ho ohroziť.
Ak si to bezpečnosť cestnej premávky vyžaduje, vodič musí pribrať potrebný počet spôsobilých osôb a náležite ich musí poučiť.
Ak sa vodič vzdiali od vozidla mimo jeho dohľadu, musí zabezpečiť vozidlo a prepravované veci proti odcudzeniu (prostriedkami montovanými do vozidla jeho výrobcom). Na druhom mieste je nedovolená rýchlosť, v jej dôsledku vzniklo 1.538 nehôd, kým za osem mesiacov v minulom roku bolo 2.350 dopravných nehôd.
Vodič smie v obci jazdiť rýchlosťou najviac 50 km/h a ak ide po diaľnici v obci alebo po rýchlostnej ceste v obci, najviac 90 km/h. Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km/h. Na diaľnici a na rýchlostnej ceste vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 100 km/h a vodič motorového vozidla s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km/h.
Napriek najvyšším povoleným rýchlostiam musí vodič v prvom rade prispôsobiť rýchlosť jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu. Musí brať ohľad aj na poveternostné podmienky, stav a povahu vozovky, ako aj iné okolnosti, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len primeranou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.
Podľa policajných štatistík je na popredných priečkach medzi príčinami nehôd nesprávna jazda cez križovatku v počte 606, čo je o 78 nehôd menej ako v rovnakom období minulý rok. V jazdných pruhoch nejazdilo správne 135 vodičov, v minulom roku v rovnakom období takmer 200.
Vodič, ktorý prichádza do križovatky po vedľajšej ceste označenej dopravnou značkou "Daj prednosť v jazde" alebo "Stoj, daj prednosť v jazde", je povinný dať prednosť v jazde vozidlám a ostatným účastníkom cestnej premávky prichádzajúcim po hlavnej ceste okrem chodcov, ktorí neprechádzajú cez križovatku v organizovanom útvare. Ak prednosť v jazde nevyplýva z dopravnej značky, vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu prichádzajúcemu sprava. Vodič nesmie vojsť na križovatku, ak mu situácia nedovoľuje pokračovať za križovatkou v jazde, takže by bol nútený zastaviť vozidlo na križovatke; to neplatí, ak vodič musí zastaviť vozidlo v križovatke z dôvodu dávania prednosti chodcom prechádzajúcim cez vozovku alebo pri odbočovaní doľava. Na príkaz dopravnej značky "Stoj, daj prednosť v jazde!" je vodič povinný zastaviť vozidlo na takom mieste, odkiaľ má na križovatku náležitý rozhľad. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu označeného príslušnou dopravnou značkou je povinný dodržať smer na kruhovom objazde vyznačený šípkami. Vodič vchádzajúci do kruhového objazdu má prednosť v jazde, ak dopravnou značkou nie je ustanovené inak. Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy keď z nej vychádza, Znamenie o zmene smeru jazdy je vodič povinný dávať vždy pri zmene smeru jazdy, včas pred začatím úkonu, pri vybočovaní z neho a ak to vyžaduje bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky.
Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.
V obci na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy smie vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh. Ak je na ceste s dvoma a alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy taká hustá premávka, že sa utvoria súvislé prúdy vozidiel, v ktorých vodič motorového vozidla môže jazdiť len takou rýchlosťou, ktorá závisí od rýchlosti vozidiel idúcich pred ním, vozidlá môžu ísť súbežne vedľa seba. Pri súbežnej jazde sa nepovažuje za predchádzanie, ak vozidlá idú v jednom z jazdných pruhov rýchlejšie ako vozidlá v inom jazdnom pruhu. Ak by vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých jazdných pruhoch bránili v jazde rýchlejšie idúcemu vozidlu, vodič, ktorý jazdí v ľavom jazdnom pruhu, je povinný ho čo najskôr uvoľniť; to neplatí, ak vodič používa ľavý jazdný pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predchádzanie. Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu.
Na ceste s troma jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.
Ak je na zaraďovanie do priebežného jazdného pruhu zriadený pripájací pruh, je vodič povinný pred zaradením sa do priebežného jazdného pruhu použiť tento pruh. Vodič pri zaraďovaní z pripájacieho pruhu do priebežného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi idúcemu v priebežnom pruhu.
V obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu.
Ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky, vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu.
Ak jazdné pruhy nie sú na vozovke vyznačené, jazdným pruhom sa rozumie časť vozovky dovoľujúca jazdu vozidiel s troma a viacerými kolesami v jazdnom prúde za sebou.
TLAČOVÁ SPRÁVA PREZÍDIA POLICAJNÉHO ZBORU
Ilustračne foto: DEM
Zverejnené: 20.09.2011
06.11.2018- MICHALOVCE: Motocyklista sa pri zrážke s autom vážne zranil
13.09.2016- TRAGICKÁ NEHODA: Dvaja mŕtvi. Zahynul motorkár a spolujazdec