Niektorí odborníci hovoria, že ideálny čas na výmenu zimných pneumatík nastáva, ak priemerná denná teplota prekročí sedem stupňov Celzia tri dni po sebe. A vtedy už nad prezutím treba začať vážne rozmýšľať
Jeseň a zima sú špecifické obdobia najmä pre motoristov, ktorí by mali v záujme bezpečnosti prijať isté opatrenia. Dážď a hmla znižujú viditeľnosť a mokrá vozovka zvyšuje pravdepodobnosť vzniku šmyku a tým aj dopravných kolízií. Základné pravidlo v sťažených podmienkach je prispôsobiť jazdu svojim schopnostiam a poveternostným podmienkam. K jesennému obdobiu neodmysliteľne patrí aj lesná či poľná zver. Preto by vodiči na miestach, kde je pravdepodobné, že sa zver na ceste objaví, mali byť mimoriadne opatrní. Rada polície, ak sa už zviera dostane na vozovku, neodporúčame vyhnúť sa im vo vysokých rýchlostiach, pretože následky šmyku môžu byť oveľa väčšie ako zrážka so zvieraťom. Rada chodcom a cyklistom v tomto období znie, myslieť na to, že sa skôr stmieva a stávajú sa na cestách neviditeľnými, preto sa nehanbiť a používať reflexné prvky.
Keď už hovoríme o jesennom období, nedá sa nespomenúť aj to zimné. Rituálom motoristov v zimnom období je výmena pneumatík. Nesmie sa zanedbať, pretože sa významnou mierou podieľa na bezpečnosti jazdy. Mnohí sa pýtajú kedy je správny čas na prezutie. Niektorí odborníci hovoria, že ideálny čas na výmenu zimných pneumatík nastáva, ak priemerná denná teplota prekročí sedem stupňov Celzia tri dni po sebe. A vtedy už nad prezutím treba začať vážne rozmýšľať. Výhodou je najmä to, že v takomto období ešte netreba stráviť dlhé hodiny čakaním v servise, pretože veľa ľudí sa nechá snežením prekvapiť a prezutie nechávajú na poslednú chvíľu. S príchodom nízkych teplôt je dobré prezúvanie zbytočne neodkladať a poistiť sa prezutím na zimné pneumatiky. Na vozidle sa môžu používať len typovo schválené alebo homologizované pneumatiky určené výrobcom vozidla a pneumatík. Tie musia byť zapísané aj v osvedčení o evidencii alebo v technickom osvedčení vozidla. Pneumatiky musia byť zvolené tak, aby ich konštrukcia, vyhotovenie, rozmery, zahustenie zodpovedali podmienkam prevádzky, najmä povoleným zaťaženiam pripadajúcim na nápravu a najväčšej konštrukčnej rýchlosti. Nosnosť pneumatík nesmie byť nižšia ako povolené zaťaženie pripadajúce na nápravu vozidla. Okrem zvýšenej bezpečnosti je to aj poistka proti pokute, ak náhle nasneží alebo vznikne poľadovica. Zákon totiž hovorí, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad, alebo námraza, vodič osobného auta môže takéto vozidlo použiť v cestnej premávke len ak má na všetkých nápravách zimné pneumatiky. Nákladné vozidlá a autobusy musia byť vybavené zimnými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav, v čase od 15. novembra do 31.marca a mimo tohto obdobia v prípadoch, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad, alebo námraza. Vodič vozidla je pred jazdou povinný odstrániť z vozidla a z nákladu kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť. Za nepoužitie zimných pneumatík zákon ukladá sankciu 60 eur. Neodstránenie ľadu a snehu, ktorý by sa mohol počas jazdy uvoľniť vyjde vodiča na 60 eur. Ak je vozidlo technicky nespôsobilé na cestnú premávku, policajt je oprávnený zadržať osvedčenie o evidencii vozidla. Informovala košická krajská policajná hovorkyňa Jana Mésarová.
Ilustračné foto: TOM
Zverejnené: 12.10.2013
06.11.2018- MICHALOVCE: Motocyklista sa pri zrážke s autom vážne zranil
13.09.2016- TRAGICKÁ NEHODA: Dvaja mŕtvi. Zahynul motorkár a spolujazdec